|
Flödesmätare
BoatComp 100
Experimentbåt tar hjälp av nya
BoatComp 100
|
Fritiof Huldén heter innovatören och konstuktören
av ett spännande och imponerande båtprojekt. Fritiof
berättar att han fick tag på ett par begagnade turbinmotorer,
som såldes ut av försvaret till ett bra pris. En
båt av modell SeaRay införskaffades också och
orginalmotorn (en 5 liters V8) demonterades, för att sen
ersättas av en ny turbinmotor. |
Den nya motorn krävde en hel del anpassning som framflyttning
av bränsletanken, anpassning för insugsluft och mycket
ny el- och rördragning. Motorn kommer ursprungligen från
en helikopter och ger 500 hk. Det är dubbelt så mycket
effekt som orginalmotorn ger, dessutom väger turbinmotorn
mindre än originalmotorn.
Nackdelen med turbinen är att den drar mycket bränsle
och väsnas en hel del. Därför har Fritiof även
bygg en ljuddämpare med inspiration från ett flygplan
för att gömma den ljuddämpare och värmesköld
som krävs. Intrimmning av motor och drev underlättas
genom att Fritiof installerat en BoatComp 100 för att främst
lättare kunna se förbrukningen vid olika inställningar
och varvtal. |
|
|
Fritiof räknar med att tjäna in
kostnaden för BoatComp mätaren ganska snabbt genom
lägre bränsleförbrukning. Diesel är det
drivmedel som används idag, men motorn kan köras
på andra bränslen och Fritiof siktar på etanol
som drivmedel för att få den mest fisk-vänliga
båten i Vänern.
|
|
Anmäl gärna ditt intresse om du är intresserad
av bränsle-mätning eller har frågor, genom att
skicka ett e-mail till: david.andersson@hidja.se |
|
|